CZ EN

Wealth Magazín: Měli jsme na výběr: Buď byznys, nebo něco smysluplného. Ale my jsme řekli NE!

Přečtěte si

Dělat dobrý byznys znamená vydělávat. Tomu my, zkušení investoři, rozumíme. Zároveň ale rozumíme tomu, že to někoho přestane bavit. Když se X let soustředíte na to, abyste vydělávali, může vás opustit motivace. Nezřídka se pak stává, že úspěšní byznysmeni přehodnotí svůj život, sestaví si nový žebříček hodnot, a protože mají vyděláno, začnou si plnit sny nejrůznějšími bohulibými projekty. Pochopitelně nevýdělečnými. Tak přesně tohle jsme my neudělali.

Což o to – věk i zkušenosti na to, abychom hodili investice za hlavu, už máme. Touhu dělat smysluplné věci taky. Ovšem nám se do investičního důchodu nechce. Zároveň nevidíme důvod, proč bychom měli volit buď jedno, nebo druhé. Většina lidí má za to, že byznys a smysluplnost se vylučují, ale podle nás lze tyto dva světy velmi dobře skloubit. Proto jsme založili investiční skupinu Prime Fund, která to dokazuje v praxi.

Naším cílem je vydělávat. Ale zároveň chceme, aby to celé mělo hlubší přesah. Abychom svými investicemi podporovali rozvoj smysluplných projektů. Takových, které přispívají k tomu, aby svět kolem nás byl lepší. Proto investujeme do nejrůznějších inovací. Nejsme nijak vyhranění, pokud jde o obory. Zajímá nás doslova cokoli, co má hlubší přínos a zároveň obchodní potenciál. A to pokud možno v celosvětovém měřítku.

První úspěšné projekty

Naše vize se začaly naplňovat letos v únoru, kdy jsme spustili fond kvalifikovaných investorů Prime Fund SICAV. Jeho prostřednictvím podporujeme projekty, které už mají na trhu pevnou pozici a hledají „áčkové“ nebo vyšší investice pro svůj další rozvoj a expanzi na zahraniční trhy.

Namísto kvantity v něm cílíme na kvalitu, proto počet zainvestovaných projektů narůstá jen velmi pomalu. Odhadem nás blíž zajímá zhruba každá čtyřicátá, možná padesátá firma, s jejímiž zástupci se potkáme. A i následná jednání zaberou měsíce, v některých případech i roky, než si definitivně plácneme. Na prvních zainvestovaných projektech se ale ukazuje, že tato strategie je správná.

Jedním z úspěšně se rozvíjejících projektů je společnost Foxdeli. Českého inovátora v oblasti ponákupního marketingu jsme poprvé investičně podpořili už před dvěma lety. Tehdy to bylo v rámci našeho privátního investičního projektu Prime Fund Lab, na který náš fond kvalifikovaných investorů volně navazuje.

Dobře rozjetý koncept byl odpovědí na mnohé trable, které trápí tuzemské e-shopy. Od komunikace se zákazníkem během doručování zásilky až po eliminaci vracení koupeného zboží. Během dvou let se firmě podařilo jen na českém trhu získat stovky platících zákazníků, její služby aktuálně využívá velká část tuzemských i slovenských e-shopů. Letos tak uzrál čas převést Foxdeli do Prime Fund SICAV a podpořit vykročení společnosti směrem na západ.

Opět se to daří, Foxdeli právě nedávno dostalo zelenou od největší světové e-shopové platformy Shopify. Expanzi na další trhy tak nestojí v cestě už téměř nic. České řešení má potenciál měnit k lepšímu procesy v e-shopech po celém světě.

Podobně dobře si vede i další náš zainvestovaný projekt, společnost ETW. Dost možná právě tato firma se v budoucnu stane odpovědí na čím dál palčivější otázku „Co s plastovým odpadem?“. ETW totiž vyvinulo průlomový postup, jak i ty nejznečištěnější plasty proměnit v granulát, který se posléze dá využít k výrobě nových obalů. A není to jen teorie, už dva roky má firma fungující továrnu, která plastový odpad recykluje na znovupoužitelný zdroj.

Pokud vás v té souvislosti napadá souvislost se zmíněnými e-shopy, uvažujete naprosto správně. Právě obalová politika je pro e-shopy stále větším tématem. Ostatně k aktivnímu řešení obalových problémů je tlačí celá západní společnost, pro kterou je udržitelnost čím dál důležitější. V rámci skupiny Prime Fund proto řešíme nejen to, aby naše investice přispívaly k rozvoji inovací v oblasti udržitelnosti, ale zároveň hledáme i cesty, jak jednotlivé projekty efektivně propojit.

Konkrétně v tomto případě se přímo nabízí spolupráce mezi ETW a Foxdeli. Nebojte, už na tom pracujeme. Osobně věřím, že právě v tom je naše největší přidaná hodnota a ona smysluplnost, o které jsem na začátku mluvil. Podobné spojení totiž může jednak akcelerovat další rozvoj inovativních řešení, ale především podporuje i byznysovou stránku celé věci. Protože čím víc se projekty vzájemně propojí, tím víc se vzájemně chrání. Je to win-win strategie na všechny strany. Z výsledku profitují jak firmy samotné, tak jejich investoři. A znovu se dostáváme na začátek. Už tyhle dva projekty jasně ukazují, že výdělečný byznys a smysluplnost nejsou protimluvy. Když se udělá kvalitní výběr a dobře se to odpracuje, může obojí fungovat naprosto skvěle.

Autor: Dušan Moskaliev, spoluzakladatel skupiny Prime Fund

 

Zdroj: Wealth Magazín

https://wmag.cz/meli-jsme-na-vyber-bud-byznys-nebo-neco-smysluplneho-ale-my-jsme-rekli-ne/

 

Wealth Magazín: Měli jsme na výběr: Buď byznys, nebo něco smysluplného. Ale my jsme řekli NE!

Přečteno

Sdílet článek na sociální sítě

Facebook
Twitter
LinkedIn